“Get on with it!”
Alex Nieminen kertoo ajatuksiaan markkinoinnin koulutuksen merkityksestä, toimialan pysähtyneisyydestä Suomessa – ja Sir Martin Sorrellin saavutuksista.
Valmistuin kesäkuussa maisteriksi. Tätä edelsi vuodet kirjoilla Tampereen yliopistossa ilman ainoatakaan opintomerkintää ja kesken jääneet eMBA-opinnot Turun kauppakorkeakoulussa. Vihdoin äiti on tyytyväinen. Voitte jatkossa kohdatessamme kutsua minua rennosti Maisteri Niemiseksi.
Voisin kirjoittaa toivotut 3000 merkkiä opiskelun tärkeydestä. Se on tärkeää, iästä riippumatta. Kouluun käyttämäni pari vuotta ovat olleet aikuisikäni hienoin ammatillinen kokemus – opin sen aikana enemmän alastamme kuin 25 vuodessa sen sisällä. Uskon vakaasti, että markkinointiosaaminen ja suomalaisten yritysten kansainvälinen menestys kehittyisi nopeasti, jos markkinointiviestintää opetettaisiin enemmän ja useammille korkeakouluopiskelijoille. Tämän asian korjaamisen pitäisi olla alan etujärjestön tärkein tehtävä Suomessa.
Käytän loput merkit kirjoittaakseni Martin Sorrellista. Voimme kaikki kutsua häntä kohdatessamme Sir Martiniksi.
Kirjoittaessani graduani sain loistavan tekosyyn tavata arvostamiani alan huippuja. Kukaan ei sano ei tapaamiselle, kun käyttää akateemista tekosyytä. Näiden joukossa Sir Martin Sorrell. Monenlaisten vaiheiden jälkeen tapasimme tasan vuosi sitten hänen S4 Capital -firmansa toimiston edessä, josta hän nappasi minut autonkuljettajansa ajaman Mersun takapenkille.
Tuoreilla croissantinmuruilla kuorrutettu mies oli kiukkuinen ja vastasi kohteliaaseen aamutervehdykseeni “let’s get on with it!” -vaatimuksella. Tallenteen perusteella vietin Sorrellin auton takapenkillä 32 minuuttia ja yhdeksän sekuntia. Jäin kyydistä West India Quayn aseman kohdalla ja palasin takaisin hotellille kuunnellen haastattelua. Mukana olivat tapaamisemme jälkeen lukuisissa haastatteluissa tutuiksi tulleet one-linerit: “Vanhat holding-yhtiöt eivät ole enää tarkoituksenmukaisia”, “WPP pitäisi pilkkoa”, “Nyt on digitaalisen transformaation aikakausi” – ja niin edelleen…
Niin ikäväksi mieheksi kuin Sorrell osoittautuikin, ovat hänen saavutuksensa lyömättömiä. Hän teki Saatchi & Saatchista globaalin markkinointimahdin ja WPP:stä maailman suurimman. Nyt hän on luonut kahdessa vuodessa kahden miljardin punnan arvoisen “uuden ajan markkinointiyhtiö” S4 Capitalin, jota pidän ehkä hänen vaikuttavimpana saavutuksenaan jo nyt. Holding-yhtiöiden taistellessa COVID-19:n vaikutuksia vastaan S4 Capital on kasvattanut myyntikatettaan 12 % vuoden ensimmäisellä puolikkaalla, ja firma voitti syyskuussa BMW:n tilin 26 maassa – mukaan luettuna Saksassa, jossa sillä ei ole edes toimistoa. Unglaublich!
Suomalainen markkinointiala on tottunut käymään hillittyä tyynysotaansa Punavuoren tutulla hiekkalaatikolla.
Kiinnostavaa tässä kilpailussa oli se, että S4 Capital voitti siinä myös loppusuoralla olleen Accenturen. Mainostoimistoketjujen sijaan Sorrell pitää juuri Accenturea pääkilpailijanaan.
Suomalainen markkinointiala on tottunut käymään hillittyä tyynysotaansa Punavuoren tutulla hiekkalaatikolla. Tämä on johtanut alan kehityksen lähes totaaliseen pysähtymiseen. Olemme kaksi aaltoa ja 5-10 vuotta jäljessä länsimaiden markkinoinnin yleistä digitalisoitumiskehitystä.
Voimme syyttää tilanteesta koulutuksen puutetta tai koronaa, mutta todellinen ongelma on alaa pyörittävien keski-ikäisten miesten laiskuus (ymmärrän ironian) sekä kunnianhimon puute: kun vähälläkin pärjää, miksi tehdä enemmän. Miksi muuttua, kun voi tehdä samaa.
Tuore listaus maamme markkinointialan suurimmista toimijoista on lähinnä huolestuttava. Reaktor teki vastikään oman liikkeensä ja voi herättää hiekkalaatikon. En suoraan sanottuna usko, että näin tulee tapahtumaan. Löytyykö virtaa, osaamista tai resursseja kilpailla uusilla keinoilla? Eikä tässä vielä kaikki. Katse pitäisi kuitenkin nostaa hiekkalaatikon ulkopuolella vaaniviin lohikäärmeisiin. Mitä tapahtuu, kun markkinoinnin globaalit disruptorit kuten Accenture, Deloitte ja EY aktivoituvat?
Ehkä tätä ei kannattaisi jäädä odottamaan.
Alex Nieminen on markkinontiviestintäkonserni N2:n toimitusjohtaja, joka ei koronan jälkeenkään aio käydä yhdessäkään mainosalan tapahtumassa.