3 x case: Tekoälyä, avointa dataa ja analytiikkaa

Esittelyssä kolme tuloksellista kampanjaa, joissa hyödynnettiin tekoälyä, avointa dataa ja analytiikkaa: Visit Finland & Dagmar | Nitor | Sniffie & Mertanen Analytics.

Esittelyssä kolme tuloksellista kampanjaa, joissa hyödynnettiin tekoälyä, avointa dataa ja analytiikkaa.

Artikkeli on julkaistu MRKTNG-lehdessä 2-2023

Visit Finland & Dagmar | Tekoäly ennustaa ruskan hehkua

Lähtötilanne: Visit Finlandin merkittävä kehityskohde on ympärivuotisen matkailun edistäminen. Kovassa kilpailutilanteessa rajalliset resurssit oli laitettava strategisiin ja rohkeisiin toteutuksiin. Mikäpä erottuisi yhtä hyvin kuin tekoälyteknologiaa ja dataa innovatiivisesti hyödyntävä, vahvasti asiakaskeskeinen digitaalinen palvelu.

Idea: Matkailijan oli lähes mahdoton selvittää, milloin ja missä ruska Suomessa hehkuu. Kysyimme, voimmeko luoda ruskaa ennustavan ja reaaliaikaisen kartan tekoälyä hyödyntämällä?

Toteutus: Konseptoinnin jälkeen tarvittiin rutkasti teknologista luovuutta. Ruskan ennustamisen haaste taklattiin Fintrafficin API-rajapinnan yli kerätyillä kelikamerakuvilla, joita kertyi vuodessa yli puoli miljoonaa. Tiedon analysointiin ja ruskan ennustamista varten kehitettiin kaksi algoritmia.

Tulokset

Kansainvälinen media hullaantui Ruskavahdin innovatiivisuudesta, ja palvelun tavoittavuus tiedotusvälineiden julkaisemien sisältöjen osalta oli lähes 386 miljoonaa.